Afbeelding Kop EFT

Emotionally Focused Therapy

Emotionally Focused Therapy (EFT) is een hele succesvolle manier om door een moeilijke periode in jullie relatie te komen. De uitgangssituatie is dat jullie als gezin of in jullie relatie zijn vastgelopen of juist van elkaar verwijder zijn door conflicten, Jullie reageren steeds op dezelfde negatieve manier op elkaar. Hierdoor voelen jullie je niet meer verbonden met elkaar en lukt het niet om in een veilige sfeer het gesprek aan te gaan. En dat gaat van kwaad tot erger.

Jullie reageren allergisch op bepaalde aspecten van elkaar. Of zonderen je af. En hoe langer dit patroon blijft bestaan hoe meer jullie relatie erdoor ‘besmet’ raakt. Uiteindelijk draaien jullie elke keer weer hetzelfde patroon af. Jullie zijn te moe; te moe om nog te ‘strijden’, te moe om het anders te doen.

Met de EFT-principes laat ik jullie zien wat jullie met elkaar aan doen en hoe dat voor elkaar voelt. Dat geeft een handvat om dit vijandige patroon te doorbreken en dus de veiligheid en verbondenheid weer op te bouwen.

Emotionally Focused Therapy is een wetenschappelijk goed geteste behandelmethode die verrassend snel resultaat boekt. Daarbij zijn niet de emoties het onderwerp, maar de manier waarop jij en je partner ze herkennen, begrijpen en kunnen beheersen en gebruiken.

De resultaten laten zien dat er na Emotionally Focused Therapy heel weinig terugval is.

  • Emotionally Focused Therapy heeft een sterk positief effect op de verbondenheid in een partnerrelatie.
  • Emotionally Focused Therapy is effectief bij diverse (echt)paren, ook bij psychische of lichamelijke klachten.
  • Emotionally Focused Therapy werkt beter dan andere relatietherapieën.

De 3 STAPPEN VAN EFT

  1. Doorbreek de visuele cirkel
    Onder mijn begeleiding ontdekken jullie hoe jullie niet meer zo uit de bocht hoeven te vliegen. Jullie hebben jezelf aangeleerd de kwetsbare emoties te onderdrukken, die om te zetten naar de aanval of naar het negeren van de ander. Tijdens de therapie leren jullie elkaar eerlijk te vertellen hoe je je voelt onder al die heftige emoties.  Ook leren jullie waarnemer te zijn van jullie gedrag, zodat jullie kunnen zien hoe dat gedrag tussen jullie in is komen te staan. Jullie gaan dat gedrag als een gezamenlijke vijand zien.
  1. Leer diepliggende verlangens naar elkaar uit te spreken
    Het is belangrijk dat jullie leren uit te spreken wat je van elkaar nodig hebt. De ruzies zijn eigenlijk een verkeerde manier om door elkaar gehoord of aangeraakt te worden. Jullie gaan elkaar opnieuw verkennen. Jullie leren jezelf weer kwetsbaar op te stellen naar elkaar toe. Dit geeft verdieping en zet tegelijkertijd een hernieuwde ontdekkingstocht in gang die verbindend naar elkaar werkt.
  1. Plannen maken en nader tot elkaar komen
    Plannen maken en rituelen bedenken voor het vieren van jullie liefde werkt verbindend en het maakt gelukkig. Je zult zien dat je ook makkelijker antwoord geeft op de uitdagingen van het leven en elkaar.
Onder Afbeelding
Sluit Menu